Uitgelichte verhalen

Filter
april 09, 2018

6 + 1 redenen om direct voor inbound marketing te kiezen

Pluk je ook al de zoete vruchten van inbound marketing? Of twijfel je aan deze tactiek omdat iemand zei, "inbound is achterhaald"? Of maak je je zorgen of het wel klopt wat ze allemaal zeggen. Wat de reden ook is, ik ben blij dat je dit blog nu leest. Ik had destijds ook twijfels, nogal flink ook. Ik geloofde niet dat een tactiek zo succesvol kan zijn.

Daarom vind ik het leuk dat ik je in 6 + 1 redenen mag uitleggen waarom inbound marketing voor vrijwel iedere organisatie een hele goede keuze is. Of je nou een kleine zelfstandige bent, of een internationaal concern, of er ergens tussenin. Size does not matter voor een keer. 

Nog even in het heel kort, inbound vs outbound marketing.

Inbound OutboundInbound marketing is een pull-marketingtactiek waarin je website als een magneet werkt voor leads en klanten met behulp van o.a. contentmarketing, social media, bloggen en SEO. Je kan het kort samenvatten in "Helpen met aankopen". 


Outbound marketing
is de verzamelnaam voor push-tactieken zoals adverteren, cold callen, folderen en flyeren, radio- en televisiecommercials. Kort samen te vatten als "Onderbreken en dwingend". 

Hieronder staan 5 redenen om over te stappen naar inbound marketing, wat het kan betekenen voor jou en voor jouw organisatie. Wat is jouw belangrijkste reden?

 

Reden nr 1: Mensen balen van reclames en andere irritante onderbrekingen

Beantwoord deze vragen voor jezelf:

  • Lees je alle drukwerk die in je brievenbus wordt gedeponeerd?
  • Blijf je lekker reclames kijken tussen de films door?
  • Vind je gebeld worden bijvoorbeeld tijdens het eten cool?

Ik durf te gokken dat je vooral nee hebt geantwoord. Raar eigenlijk dat bedrijven toch maar door blijven gaan met reclame maken voor hun producten of diensten terwijl het meerendeel van de mensen er echt niet op zit te wachten. Erger nog, we proberen zoveel mogelijk reclames te omzeilen. Zappen, met behulp van pop-up blockers en door ongelezen het drukwerk in de oudpapierbak te mikken. 

Wat doet inbound marketing hierin anders? We sluiten zoveel mogelijk aan bij de informatiebehoefte van potentiële en bestaande klanten. In deze tactiek worden adverteren en cold callen bijvoorbeeld vermeden. 

 

Highway Signpost with Inbound Marketing wording on Sky Background.-1

 

Reden nr 2: Mensen surfen eerst zelf, doen 60% van het aankoopproces online, want dat vertrouwen ze wél

Ben je marketeer net als ik? Dan hebben we last van hetzelfde: we worden in ons beroep niet heel erg vertrouwd. Dat vind ik vervelend en ik vermoed jij ook, want ik weet zeker dat we beiden te goeder trouw zijn en keihard werken. Maar .. mensen kijken met argusogen naar marketingacties, ze hebben slechte ervaringen met marketinguitingen en denken continue "word ik niet bedonderd?". 

Inbound marketing gaat uit van helpen. Helpen bij aankopen in plaats van iemand een product aanpraten of inlokken. Geen reclame maken voor het product maar een handig whitepaper aanbieden waarmee de buyer persona echt geholpen is. Het gaat om het opbouwen van een vertrouwensrelatie.  

Ik hoorde laatst iemand zeggen: "dat werkt niet hoor, zo'n whitepaper, ik kreeg er echt geen leads/downloads van, laat staan klanten". Dat is vervelend om te horen, maar toen ik vroeg waar het whitepaper over ging, kwam de aap uit de bekende mouw: bleek het whitepaper over de dienstverlening van het betreffende bedrijf te gaan. Tja .. dat is geen whitepaper, dat is een reclamefolder, vermomd als interessante informatie. Daar trappen we dus niet meer in, willen we niet en bedanken we voor. Folders zijn prima, maar niet als "goodie content download". 

Bedenk waar je potentiële klanten echt behoefte aan hebben, welke informatie helpt hen echt verder, maakt het werk makkelijker, helpt in uitdagingen slechten, in doelen bereiken?  

 

Reden nr 3: Cold callen is uit, warm bellen is in

Kunnen we met elkaar afspreken dat we niet meer aan cold calling doen? Dat kan echt niet meer anno 2018. Niemand vindt het fijn om dergelijke calls te ontvangen. Sommige cold callers zijn echt aardig en bedoelen het echt goed, maar cold is cold. De succesratio is overigens lager dan 1%. Ofwel, van alle 100 telefoontjes heb je een slagingskans van minder dan 1 nieuwe klant. Wie wil dat?

View of an old phone on wood desk

Nog een niet doen: niet meteen gaan bellen wanneer het eerste whitepaper is gedownload. Vorige week hoorde ik iemand in onze masterclass nog zeggen, "Download ik de opleidingsbrochure bij XXXXXXXXX, word ik binnen een kwartier gebeld! Ik had niet eens mijn telefoonnummer achtergelaten, dat hadden ze via via gevonden, en dat vond ik irritant!! Ik heb het aan de telefoon netjes gehouden maar me meteen uitgeschreven, wil niks met hen te maken hebben." Geloof me, ik hoor dit soort verhalen dagelijks. En wie wil nou XXXXXXX zijn? Dus gooi die oude tactiek weg, net zoals je de oude telefoons lang geleden al hebt weggedaan. 

Warm bellen is bellen wanneer je erom gevraagd wordt of toestemming hebt. Stel je schrijft een echt leuke en persoonlijke mail naar iemand die iets bij je gedownload heeft. En je biedt naast allerlei hele bruikbare ook een kwartiertje free consultancy aan. Als iemand dat wil, dán bel je. En hier kan je 'tig' varianten bedenken. Dat 1) houdt het contact respectvol, 2) vindt de ander prettig en 3) bouwt aan vertrouwen. Met warm bellen gaat je succes-ratio van die lage 1% naar 30% en hoger.

Inbound marketing zorgt voor leads die naar jóu toe komen. Deze leads respectvol nurteren met zinvolle mail, helpt je lead om te begrijpen of jij met jouw product of dienst daadwerkelijk bijdraagt aan zijn of haar uitdaging. Dat is pure inbound en worden mensen blij van!  

    

Reden nr 4: Outbound is duurder, bij inbound zijn de kosten (veel) lager

Hoeveel besteed jij en/of jouw organisatie aan (online) adverteren? Hoeveel websiteverkeer - visits - levert dat op? Hoeveel leads? Hoeveel klanten? Ik ga niet beweren dat adverteren niet werkt, dat doet het namelijk wel. Maar... uit advertenties verkregen visits en leads zijn wel veel kostbaarder dan hun inbound zusjes en broertjes. 

inbound-marketing-werkt-beter-dan-outboundWist je dat Hubspot, uiteindelijk gewoon een software leverancier, de wereldwijde nummer 1 is geworden zonder ook maar 1 dollar uit te geven aan adverteren? Content maken kost ook tijd en geld, maar minder dan adverteren en levert meer en betere leads op. Win win dus. En als je mooie content hebt, adverteer daar dan mee, niet met je product of dienst.

Wanneer je adverteert via Google, is ook je bounce-rate hoger: niet goed voor je organische zoekresultaten want de bounce-rate is een erg belangrijk onderdeel van de Google-formule. 

Als je overstapt naar inbound marketing, dan schieten je aantallen websitevisits snel omhoog. Heb je nu gemiddeld 1.000 visits, dan ga je in 6 maanden naar gemiddeld 2.500 visits. Heb je nu ongeveer 1 lead per maand via je website, dan ga je in 6 maanden naar 18 leads, en na een jaar naar 35 leads per maand. Dit zijn gemiddelden, mijn ervaringen is dat het aantal leads vaak nog harder groeit.

Reken zelf jouw potentieel aantal leads uit via de ROI-calculator van Hubspot - klik op onderstaande afbeelding of volg deze link: https://www.hubspot.com/roi-calculator

roi-calculator-hubspot-inbound-meer-succes

Reden nr 5: De concurrent is ook inbound

Er is mij altijd geleerd dat omdat de concurrent het ook doet, een slechte reden is om voor iets te kiezen. Touché! In het geval van inbound marketing maak ik daar toch een uitzondering op. Wanneer jouw concurrent is overgestapt op inbound marketing, dan heb je geen tijd meer te verliezen. 

Want, jouw concurrent plukt de leads en klanten voor je neus weg. Doordat ze content aanbieden die aansluit bij de vraag van jouw leads, hen helpt beslissen, respectvol met jouw potentiële klant omgaan en geheid scoren. Dat wil jij ook! 

Download de inbound marketing testHoe herken je of je concurrent met inbound marketing aan de slag is? Kijk naar de homepage, staan er CTA's - knoppen - uit de uitnodiging om iets te downloaden of aan te vragen? Klik er eens op. Kom je dan op een pagina met een formulier waarop je het whitepaper, de checklist, etc. kan opvragen? Dan is de kans groot dat voor inbound als (de leidende) tactiek is gekozen.  

Let op, niet voor ieder bedrijf is inbound marketing de beste keuze. Ook niet als de concurrentie het wel doet. Daarvoor hebben we de inboundtest gemaakt, kost je 5 minuten, levert je direct inzicht of het gaat werken voor jouw organisatie.

 

Reden nr 6: Inbound is ook leuker voor jou!

Inbound marketing is ook leuker als tactiek voor marketeers, sales en ondernemers. Ik ervaar dat persoonlijk, maar belangrijker, ik hoor het continue van mensen om mij heen. Dat heeft een hele belangrijke reden: echte inbound tactieken zijn namelijk gebaseerd op helpen. Helpen zit in mensen en krijgen we een goed gevoel van. Mensen die zich goed geholpen voelen, zullen hierop ook positief reageren. De service begint eigenlijk al vanaf het eerste moment van contact. 

 

Stop met verkopen, help met aankopen. Zo simpel is het eigenlijk. Inbound marketing vergt wel tijd, tijd om het vak te leren en in de praktijk te brengen. Verwacht geen wonderen; ik bedoel, de eerste paar weken is het echt hard werken. Maar dan zal je ook echt de resultaten zien. Ik beloof je, daar word je 100% blij van. Dat is nog eens een ratio ;)

 

Nog 1 dan, misschien wel de beste reden!

Ik kan je nog een heel aantal redenen geven om inbound als de leidende marketingtactiek te gebruiken. Afhankelijk van je rol en je voorkeur vind je de ene reden belangrijker dan de andere. Ik weet zeker dat je de volgende reden in je top drie zet: bedrijven die inbound kiezen zijn beduidend succesvoller in hun marketing: meer leads, minder kosten, meer klanten, meer retainer-sales.   

Digital-Masters-Academy-Online-Marketing-Blog.pngZelf met inbound marketing aan de slag?

In onze klassen leren wij jou hoe je zelf inbound marketing toepast. Het blijkt namelijk makkelijker dan je denkt, en dat zullen je klasgenoten direct beamen. Kom een keer 'proeven' in onze masterclass inbound marketing. Gratis maar niet voor niets ;)

 

Schrijf je in voor de GRATIS masterclass!

 

 

 online marketing opleiding hoge waardering 9,3

Subscribe Email